En Van der Graaf-trummotor är en kraftöverföringskomponent som är speciellt utformad för att driva en transportör med ett modulärt band av gummi, PVC, polyuretan eller plast. Alla komponenter i en konventionell transportördrivenhet, t.ex. elmotor, växellåda, drivremskiva (eller kedja), lagerblock och lager ersätts av trummotorn som en enhet. Trummotorns yttre axlar är stillastående (roterar inte), varför den är mycket enkel att montera genom att bara klämma fast axlarna i en ram. Elmatningen sker direkt till statorn (motorlindningen) utan släpringar eller borstar, via en extra kraftig kopplingsdosa på axeländen, eller en kabel via en IP67 tätningsgenomföring. Hela trummotorn är tätad till minst IP66 för att kunna rengöras med högtryckstvätt. Van der Graaf-trummotorer kan också levereras för kontinuerlig undervattensdrift (ned till 2,5 m djup) med IP68-tätning.
• Vad gäller beträffande underhåll?
• Kan en Van der Graaf-trummotor köras med en växelriktare?
• Är en Van der Graaf-trummotor reversibel?
• Kan en Van der Graaf-trummotor köras utan ett band?
• Vilka är de största tillgängliga längderna?
• Kan Van der Graaf-trummotorer köras på 24 V likström?
• Kan en Van der Graaf-trummotor beläggas?
• Vilka världsomspännande standarder är tillgängliga?
• Vilka av världens spänningar/frekvenser finns tillgängliga?