Trummotor

Allmänt

En trummotor är en helt sluten elmotor. I första hand har trummotorn utvecklats för att driva transportband, men användningsområden utan band är också möjliga. Genom att kugghjul monteras, alternativt profilerad gummering, kan även modulära band drivas och trummotorer som försetts med yttre borstar har använts för rengöringsändamål. Det går även att konstruera en trummotor som kan användas som elektrisk generator.

Bastant, underhållsfri konstruktion

Elmotorn, dreven och lagren är placerade inuti trumman, vilket säkerställer en kompakt konstruktion. Tätningar med hög prestanda används för att förhindra oljeläckage och inträngning av vatten och damm. Olika tätningstyper har utvecklats för olika situationer, t.ex. IP68 undervattenstätning. Med IP66 som lägsta IP-klass har vatten och damm ingen möjlighet att tränga in i trummotorn. Oljan i trummotorn används inte bara för att smörja dreven, utan också för att hålla elmotorn sval. Manteln har en bomberad trumform som standard, som hjälper till att hålla bandet på plats, men det går utmärkt att få cylindrisk mantelväv.

Lång livslängd

Alla drev är tillverkade av höglegerat, härdat stål. Låg ljudnivå och lång livslängd säkerställer man genom att bearbeta kuggarna till små toleranser och avsluta med polering eller finslipning. Kullager och nållager är som standard överdimensionerade. Strömmen är kopplad direkt till statorn (standardisolationsklass F). Det finns inget behov av släpringar eller borstar.

Underhållsvänlig

Ändkåporna är fast monterade på manteln med skruvar. Denna konstruktion gör det mycket enkelt att montera isär trummotorn. Oljan kan bytas eller kontrolleras utan att trummotorn behöver demonteras från transportören (om ramkonstruktionen tillåter detta). Trummotorer monteras som standard med en anslutningsdosa som kan vridas upp till 90° åt höger eller vänster för att förenkla kabelanslutningen.

Andra utföranden och standarder

Alla trummotorer är konstruerade enligt IEC-standarden, kapslingsklass IP66. Trummotorns hastighet kan justeras med hjälp av en växelriktare. Dahlander-trummotorer (flerpoliga lindningar) kan tillverkas för användning med två hastigheter. ”GV”-trummotorer kan på begäran tillverkas enligt CSA-, UL- eller Atex-standarder. Hel eller delvis användning av rostfritt stål (304 eller 316) är också möjlig. Alla trummotorer förses med en CE-märkt dataskylt. Speciella tätningar för mer extrema förhållanden finns som tillval, t.ex. IP68 (undervatten).

Ändtrummor och fästen

Van der Graaf tillverkar även ändtrummor och fästen som passar trummotorerna.